Załącznik do zarządzenia nr 23 z 16.12.2021 r.
PROCEDURA ZGŁASZANIA NARUSZEŃ PRAWA W OKRĘGOWEJ KOMISJI EGZAMINACYJNEJ
W WARSZAWIE
Spis treści Definicje
1. Cel dokumentu
2. Zakres przedmiotowy
3. Wyłączenia dotyczące zgłoszeń naruszenia prawa
4. Zakres podmiotowy
5. Ochrona sygnalistów oraz osób związanych z procesem zgłaszania
6.1. Zasady ochrony sygnalistów oraz osób związanych z procesem zgłaszania
6.2. Przesłanki objęcia ochroną sygnalistów oraz osób pomagających w dokonywaniu zgłoszenia
6.3. Środki ochrony sygnalistów, osób pomagających w dokonywaniu zgłoszenia oraz osób
powiązanych ze zgłaszającym
7. Rodzaje zgłoszeń
8. Zgłoszenia wewnętrzne
8.1. Organizacja procesu zgłaszania naruszeń prawa
8.2. Tryb przyjmowania zgłoszeń przeprowadzania wewnętrznych postępowań
wyjaśniających
9. Pozostałe zgłoszenia
1O. Bezpieczeństwo danych osobowych
11. Postanowienia końcowe
12. Wykaz zmian
1. Definicje
Ilekroć w procedurze jest mowa o:
1. OKE w Warszawie - należy przez to rozumieć Okręgową Komisję Egzaminacyjną w
Warszawie;
2. Dyrektora OKE w Warszawie - należy przez to rozumieć Dyrektora Okręgowej Komisji
Egzaminacyjnej w Warszawie;
3. działaniu następczym - należy przez to rozumieć działanie podjęte przez pracodawcę lub organ
publiczny w celu oceny prawdziwości zarzutów zawartych w zgłoszeniu oraz, w stosownych
przypadkach, w celu przeciwdziałania naruszeniu prawa będącemu przedmiotem zgłoszenia, w
tym przez dochodzenie wewnętrzne, postępowanie wyjaśniające, wniesienie oskarżenia, działanie
podjęte w celu odzyskania środków finansowych lub zamknięcie procedury przyjmowania i
weryfikacji zgłoszeń;
4. działaniu odwetowym - należy przez to rozumieć bezpośrednie lub pośrednie działanie lub
zaniechanie, które jest spowodowane zgłoszeniem lub ujawnieniem publicznym i które narusza
lub może naruszyć prawa zgłaszającego lub wyrządza lub może wyrządzić mu szkodę;
5. informacji o naruszeniu prawa - należy przez to rozumieć informację, w tym uzasadnione
podejrzenie, dotyczące zaistniałego lub potencjalnego naruszenia prawa, do którego doszło lub
prawdopodobnie dojdzie w OKE w Warszawie, w której zgłaszający pracuje lub pracował, lub
w innej organizacji, z którą utrzymuje lub utrzymywał kontakt w kontekście związanym z
pracą, lub dotyczącą próby ukrycia takiego naruszenia prawa;
6. informacji zwrotnej - należy przez to rozumieć przekazanie zgłaszającemu informacji na temat
planowanych lub podjętych działań następczych i powodów takich działań;
7. kontekście związanym z pracą - należy przez to rozumieć całokształt okoliczności związanych ze
stosunkiem pracy lub innym stosunkiem prawnym stanowiącym podstawę świadczenia pracy, w
ramach których uzyskano informację o naruszeniu prawa;
8. organie centralnym - należy przez to rozumieć organ administracji publicznej właściwy w
sprawach udzielania informacji i wsparcia w sprawach zgłaszania i publicznego ujawniania
naruszeń prawa oraz przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych o naruszeniach prawa w dziedzinach
objętych ustawą, ich wstępnej weryfikacij i przekazania organom właściwym celem podjęcia
działań następczych ;
9. organie publicznym - należy przez to rozumieć organ administracji publicznej, który ustanowił
procedurę przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych o naruszeniach prawa w dziedzinie
należącej do zakresu działania tego organu;
1O. osobie , której dotyczy zgłoszenie - należy przez to rozumieć osobę fizyczną, osobę
prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa
przyznaje zdolność prawną, wskazaną w zgłoszeniu lub ujawnieniu publicznym jako osoba,
która dopuściła się naruszenia prawa lub z którą osoba ta jest powiązana;
11. osobie pomagającej w dokonaniu zgłoszenia - należy przez to rozumieć osobę fizyczną, która
pomaga zgłaszającemu w zgłoszeniu lub ujawnieniu publicznym w kontekście związanym z
pracą;
12. osobie powiązanej ze zgłaszającym - należy przez to rozumieć osobę fizyczną, która może
doświadczyć działań odwetowych, w tym współpracownika lub członka rodziny zgłaszającego;
13. pracodawcy - należy przez to rozumieć OKE w Warszawie, w którym czynności w
sprawach z zakresu prawa pracy wykonuje Dyrektor OKE w Warszawie;
14. pracowniku - należy przez to rozumieć osobę fizyczną zatrudnioną na podstawie stosunku pracy
przez pracodawcę;
15. ujawnieniu publicznym - należy przez to rozumieć podanie informacji o naruszeniu prawa do
wiadomości publicznej;
16. ustawie - należy przez to rozumieć ustawę o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa;
17. zespole - należy przez to rozumień zespół ds. obsługi zgłoszeń o naruszeniu prawa powołany
przez Dyrektora OKE w Warszawie;
18. zgłaszającym (sygnaliście) - należy przez to rozumieć osobę fizyczną, która zgłasza lub
ujawnia publicznie informacje o naruszeniu prawa w kontekście związanym z pracą;
19. zgłoszeniu - należy przez to rozumieć przekazanie informacji o naruszeniu prawa pracodawcy
(zgłoszenie wewnętrzne), organowi publicznemu lub organowi centralnemu (zgłoszenie
zewnętrzne).
2. Cel dokumentu
1. Zapewnienie zgodności działań z obowiązującymi normami prawnymi regułami postępowania.
2. Kształtowanie właściwych postaw poprzez eliminowanie nieetycznych zachowań.
3. Budowanie i ochrona dobrego wizerunku OKE w Warszawie poprzez ograniczanie ryzyka
dokonania przez sygnalistę zgłoszenia zewnętrznego lub ujawnienia publicznego.
4. Określenie jednolitych, spójnych zasad zgłaszania naruszeńprawa w OKE w Warszawie.
5. Stworzenie systemu ochrony i wsparcia sygnalistów.
6. Określenie środków ochrony w procesie zgłaszania naruszeń prawa.
3. Zakres przedmiotowy
3.1 Procedurę stosuje się do zgłoszeń polegającym na działaniu lub zaniechaniu niezgodnym z
prawem lub mającym na celu obejście prawa, dotyczących:
1. zamówień publicznych;
2. zapobiegania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu;
3. bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogam;i
4. ochrony środowiska;
5. ochrony prywatności i danych osobowych;
6. bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
7. interesów finansowych Unii Europejskiej;
8. rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym zasad konkurencji pomocy państwa oraz
opodatkowania osób prawnych.
3.2. Ponadto procedurę stosuje się do spraw z zakresu:
1. Przepisów prawa pracy w odniesieniu do zasad z nich wynikających, w tym w
szczególności do zasad:
a. poszanowania godności i innych dóbr osobistych;
b. równouprawnienia pracowników;
c. niedyskryminacji;
d. prawa do godziwego wynagrodzenia;
e. prawa do wypoczynku;
f. zapewnienia pracownikom bezpiecznych higienicznych warunków pracy;
zaspokajania bytowych, socjalnych i kulturalnych potrzeb pracowników;
g. ułatwiania pracownikom podnoszenia kwalifikacji zawodowych;
h. korzystności (uprzywilejowania) ;
i. udziału pracowników w zarządzaniu zakładem pracy;
j. swobody zrzeszania się pracowników i pracodawców;
k. trwałości stosunku pracy.
2. Przepisów o finansach publicznych w odniesieniu do zasad z nich wynikających, w tym w
szczególności do zasad:
a. jawności i przejrzystości finansów publicznych;
b. celowego i racjonalnego wydatkowania środków publicznych;
c. zapewnienia wszystkim podmiotom równych szans i możliwości w dostępiedo środków
publicznych.
4. Wyłączenia dotyczące zgłoszeń
Procedura nie ma zastosowania do:
1. Ochrony informacji niejawnych.
2. Informacji o naruszeniu prawa zgłoszonej na postawie przepisów odrębnych, w
szczególności jako skargi lub zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa.
3. Naruszenia prawa godzącego wyłącznie w prawa zgłaszającego lub zgłoszenia naruszenia
prawa następującego wyłącznie w indywidualnym interesie zgłaszającego.
4. Sprawcy naruszenia prawa, jeżeli na podstawie przepisów prawa osoba ta korzysta ze
zwolnienia z odpowied zialności lub złagodzenia kary w związku ze swoim zachowaniem po
popełnieniu naruszenia prawa, w szczególności dobrowolnym ujawnieniem naruszenia prawa
lub współpracą z organami ścigania lub innymi właściwymi organami.
5. Naruszeń prawa w zakresie zamówień publicznych w dziedzinach obronności i
bezpieczeństwa w rozumieniu przepisów o zamówieniach publicznych.
5. Zakres podmiotowy
Procedurę stosuje się do osób, które zgłaszają lub ujawniają publicznie informację o naruszeniu prawa uzyskaną w kontekście związanym z pracą, w tym w szczególności do:
1. Pracowników OKE w Warszawie, także w przypadku, gdy stosunek pracy już ustał.
2. Osób ubiegających się o zatrudnienie w OKE w Warszawie, które uzyskały informacje o
naruszeniu prawa w procesie rekrutacji lub negocjacji poprzedzających zawarcie umowy.
3. Osób świadczących pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie
umowy cywilnoprawnej, skierowania do odbycia praktyk, skierowania do odbycia stażu.
4. Przedsiębiorców ubiegających się o kontrakty w OKE w Warszawie lub je realizujących.
5. Osób świadczących pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub
dostawcy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej.
6. Pozostałych osób powołanych do wykonywania innych zadań na rzecz OKE w
Warszawie.
6. Ochrona sygnalistów oraz osób związanych z procesem zgłaszania
6.1. Zasady ochrony sygnalistów oraz osób związanych z procesem zgłaszania
a. Zakaz dostępu osobom nieupoważnionym do informacji objętych zgłoszeniem (zasada
poufności).
b. Ochrona poufności tożsamości sygnalisty, osoby pomagającej w zgłoszeniu oraz osoby
której zgłoszenie dotyczy, na każdym etapie postępowania jak i po jego zakończeniu, z
zastrzeżeniem sytuacji, w których ujawnienie tożsamości zgłaszającego wymagane jest na
podstawie przepisów powszechnie obowiązującego prawa.
c. Zakaz podejmowania przez OKE w Warszawie działań odwetowych.
6.2. Przesłanki objęcia ochroną sygnalistów oraz osób pomagających
w dokonywaniu zgłoszenia
1. Istnienie kontekstu związanego z pracą.
2. Dokonanie zgłoszenia w dobrej wierze.
3. Działanie w interesie publicznym, w tym w szeroko pojętym interesie pracodawcy lub
społeczności pracowników.
4. Istnienie podstaw uzasadniających podejrzenie o naruszeniu prawa.
s. Posiadanie dowodów potwierdzających naruszenie prawa.
6. Brak zamiaru osiągnięcia wyłącznie indywidualnych korzyści lub zrealizowania wyłącznie
prywatnych interesów.
7. Brak intencji ukrycia innego, niż zgłaszane, naruszenia prawa lub chęć odwrócenia uwagi
od negatywnego działania zgłaszającego.
6.3. Środki ochrony sygnalistów, osób pomagających w dokonywaniu zgłoszenia oraz osób
powiązanych ze zgłaszającym Środki ochrony przysługujące sygnalistom, osobom
pomagającym w dokonaniu zgłoszenia oraz osobom powiązanym ze zgłaszającym, to w
szczególności:
1. Zakaz niekorzystnego traktowania pracowników z powodu dokonania przez nich zgłoszenia lub
ujawnienia publicznego, chyba że pracodawca podejmując takie działania kierował się
obiektywnymi powodami. Przy tym za niekorzystne traktowanie uważa się w szczególności:
a. odmowę nawiązania stosunku pracy,
b. wypowiedzenie lub rozwiązanie bez wypowiedzenia stosunku pracy,
c. brak zawarcia umowy o pracę na czas określony po rozwiązaniu umowy o pracę na okres
próbny, brak zawarcia kolejnej umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas
nieokreślony, po rozwiązaniu umowy o pracę na czas określony - w sytuacji gdy pracownik
miał uzasadnione oczekiwanie, że zostanie z nim zawarta taka umowa,
d. obniżenie wynagrodzenia za pracę,
e. wstrzymanie awansu albo pominięcie przy awansowaniu,
f. pominięcie przy przyznawaniu innych niż wynagrodzenie świadczeń związanych z pracą,
g. przeniesienie pracownika na niższe stanowisko pracy,
h. zawieszenie w wykonywaniu obowiązków pracowniczych lub służbowych,
i. przekazanie innemu pracownikowi dotychczasowych obowiązków pracowniczych,
j. niekorzystną zmianę miejsca wykonywania pracy lub rozkładu czasu pracy,
k. negatywną ocenę wyników pracy lub negatywną opinię o pracy,
I. nałożenie lub zastosowanie środka dyscyplinarnego, w tym kary finansowej, lub środka o
podobnym charakterze,
m. wstrzymanie udziału lub pominięcie przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących
kwalifikacje zawodowe,
n. nieuzasadnione skierowanie na badanie lekarskie, w tym badania psychiatryczne , o ile
przepisy odrębne przewidują możliwość skierowania pracownika na takie badanie,
o. działanie zmierzające do utrudnienia znalezienia w przyszłości zatrudnienia w danym sektorze
lub branży na podstawie nieformalnego lub formalnego porozumienia sektorowego lub
branżowego,
p. jak również groźbę lub próbę zastosowania któregoś z ww. działań .
2. Zapisy dotyczące niekorzystnego traktowania, ujęte w pkt 1 stosuje się także do osoby
pomagającej w dokonaniu zgłoszenia oraz osoby powiązanej ze zgłaszającym, jeżeli pozostają
one w stosunku pracy z pracodawcą zatrudniającym zgłaszającego (sygnalistę).
3. Jeżeli praca jest lub ma być świadczona na podstawie stosunku prawnego innego, niż
stosunek pracy, wobec zgłaszającego nie można stosować niekorzystnego traktowania,
polegającego w szczególności na rozwiązaniu, wypowiedzeniu lub odmowie nawiązania stosunku
prawnego, na podstawie którego jest lub ma być świadczona praca przez sygnalistę, chyba że
druga strona stosunku prawnego udowodni, że kierowała się obiektywnymi powodami, z
zastrzeżeniem pkt 4.
4. Ochrona prawna w zakresie wskazanym w pkt 3 obejmuje także osoby pomagające w
dokonaniu zgłoszenia oraz osoby powiązane ze zgłaszającym, jeżeli pozostają one w stosunku
pracy lub na innej podstawie świadczą pracę na rzecz drugiej strony.
5. Wypowiedzenie lub rozwiązanie bez wypowiedzenia umowy w obrocie gospodarczym, której
stroną jest zgłaszający, z powodu dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego jest
bezskuteczne.
7. Rodzaje zgłoszeń
1. Zgłoszenie wewnętrzne - polega na przekazaniu informacji o naruszeniu prawa pracodawcy.
2. Zgłoszenie zewnętrzne - polega na przekazaniu informacji o naruszeniu do organu
publicznego lub do organu centralnego.
3. Ujawnienie publiczne - jest podaniem informacji o naruszeniu prawa do wiadomości publicznej.
8. Zgłoszenia wewnętrzne
8.1 Organizacja procesu zgłaszania naruszeń prawa
1. Zgłoszenie naruszenia prawa może mieć charakter:
a. jawny, gdy sygnalista wyraża zgodę na ujawnienie swojej tożsamości zarówno na etapie
zgłaszania jak również działań następczych;
b. poufny, gdy sygnalista nie zgadza się na ujawnienie swoich danych i jego dane pozostają poufne
na każdym etapie zgłoszenia jak i działań następczych;
2. Zgłoszenia anonimowe nie są przyjmowane w trybie zgłoszeń wewnętrznych.
3. W OKE w Warszawie tworzy się kanały i mechanizmy informacyjne, za pomocą których można
dokonywać zgłoszeń naruszenia prawa, którymi są:
a. system informatyczny, w tym poczta elektroniczna z następującym adresem:
naruszenia@oke.waw.pl
b. tradycyjna forma listowna kierowana na adres OKE w Warszawie: Plac Europejski 3;
00-844 Warszawa;
c. telefon do członka Zespołu - nr tel: /22/ 457-03-359;
d. bezpośredni kontakt z członkami Zespołu, do których można zwrócić się osobiście celem
przekazania ustnej lub pisemnej informacji;
e. w przypadku zgłoszeń, o których mowa w pkt 8.1.3 ci dna wniosek sygnalisty dopuszcza się
bezpośrednie spotkanie zorganizowane w terminie 7 dni od dnia otrzymania zgłoszenia.
4. Kanały i mechanizmy informacyjne są zabezpieczane w następujący sposób:
a. w przypadku zgłoszenia przez system informatyczny, w tym przez pocztę elektroniczną,
zgłoszenie przesyłane jest zaszyfrowanym plikiem, a hasło dostępu do niego przekazuje się
innym kanałem np. wiadomością tekstową (sms), telefonicznie lub osobiście;
b. w przypadku zgłoszeń w formie listu papierowego, na kopercie umieszcza się adres OKE w
Warszawie oraz adnotację o treści: ,,ZGŁ OSZENIE NARUSZENIA PRAWA - NIE OTWIERAĆ" lub
„SYGNALISTA- NIE OTWIERAĆ";
5. Zgłoszenie wewnętrzne zawiera:
a. dane osoby zgłaszającej, w tym: imię, nazwisko, kontekst związany z pracą oraz
preferowany sposób kontaktu i przekazywania informacji o toczącym się postępowaniu tj.:
numer telefonu/adres email/adres do korespondencji;
b. o ile to możliwe dane osób, których dotyczy zgłoszenie, w tym imię i
nazwisko oraz oznaczenie komórki organizacyjnej, z określeniem stanowiska lub
pełnionej funkcji;
c. opis stanu faktycznego skutkującego naruszeniem prawa;
d. miejscowość i datę sporządzenia oraz podpis sygnalisty.
6. Fakultatywnie zgłoszenie może zawierać udokumentowane materiały dowodowe potwierdzające
naruszenie prawa.
7. Wzór karty zgłoszenia zawiera załącznik nr 1.
8. Wszystkie zgłoszenia traktowane są z należytą powagą i starannością w sposób poufny, a przy
ich rozpatrywaniu obowiązuje zasada bezstronności i obiektywizmu oraz dążenie do ustalenia
stanu faktycznego.
9. Podmiotem upoważnionym do przyjmowania zgłoszeń, weryfikacji, podejmowania działań
następczych jest Zespół, którego zakres zadań obejmuje w szczególności:
a. przyjmowanie i weryfikację zgłoszeń;
b. podejmowanie działań następczych;
c. rzetelne dokumentowanie działań następczych;
d. zapewnienie poufności gromadzonej dokumentacji;
e. sporządzanie protokołu z przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego;
f. komunikację ze zgłaszającymi, w tym występowanie o dodatkowe informacje i
przekazywanie zgłaszającemu informacji zwrotnej;
g. przedstawianie propozycji działań korygujących;
h. prowadzenie rejestru zgłoszeń.
8.2 Tryb przyjmowania zgłoszeń i przeprowadzania wewnętrznych postępowań
wyjaśniających
1. Wszczęcie przez Zespół postępowania wyjaśniającego, w tym dokonanie formalnej weryfikacji
oraz wstępnej oceny zgłoszenia.
2. Przygotowanie, w oparciu kartę zgłoszenia, karty informacyjnej celem ochrony tożsamości
zgłaszającego oraz osób związanych ze zgłoszeniem, której wzór zawiera załącznik nr 2.
3. Sporządzenie zawiadomienia o przyjęciu zgłoszenia i przekazanie go sygnaliście maksymalnie
w ciągu 7 dni od dnia otrzymania zgłoszenia.
4. Wprowadzenie informacji o zgłoszeniu do rejestru zgłoszeń.
5. W uzasadnianych przypadkach zwrócenie się przez Zespół do sygnalisty o uzupełnienie
informacji.
6. Zawiadomienie Dyrektora OKE w Warszawie o wpływie zgłoszenia.
7. Wnioskowanie przez Zespół, w przypadkach uzasadnionych złożonością i wysokim stopniem
skomplikowania zgłoszenia, o udzielenie wsparcia merytorycznego poprzez powołanie innych
pracowników lub podmiotów zewnętrznych.
8. Sporządzenie z postępowania wyjaśniającego dokumentacji (w tym protokołu), która
przedstawiona jest Dyrektorowi OKE w Warszawie celem podjęcia decyzji.
9. W przypadku uznania zgłoszenia za zasadne podjęcie wewnętrznych działań naprawczych lub
zawiadomienie organów ścigania, a w przypadku uznania zgłoszenia za bezzasadne oddalenie
zgłoszenia.
1O. Przedstawienie zgłaszającemu wyników działań w terminie 3 miesięcy od przyjęcia
zgłoszenia.
11. Postępowanie wyjaśniające prowadzone jest bez zbędnej zwłoki i polega w
szczególności na:
a. analizie dokumentów;
b. analizie danych w systemach teleinformatycznych;
c. analizie metadanych;
d. rozmowach z pracownikami.
12. W ramach postępowania wyjaśniającego Zespół może:
a. utrwalać dane z systemów teleinformatycznych lub zabezpieczać je na informatycznym nośniku
lub dokonywać wydruku tych danych;
b. sporządzać notatki z czynnoscI, w szczególności z zebranych wyjaśnień,
przeprowadzonych oględzin oraz z czynności związanych z dostępem do dokumentów, nośników
oraz systemów informatycznych;
c. odbierać wyjaśnienia od osoby związanej z postępowaniem;
d. sporządzać kopie i odpisy badanych dokumentów w dowolnej formie.
13. Czynności, o których mowa w pkt. 8.2.12, są wykonywane w obecności właścicieil informacji,
które są przedmiotem badania.
14. Rezultaty przeprowadzonych działań następczych ujmuje się w rejestrze zgłoszeń, który
obejmuje następujące informacje:
a. numer sprawy;
b. przedmiot naruszenia;
c. datę dokonania zgłoszenia wewnętrznego;
d. informację o podjętych działaniach następczych;
e. datę zakończenia sprawy.
14. Wzór rejestru zgłoszeń stanowi załącznik nr 3.
15. Dane w rejestrze zgłoszeń wewnętrznych są przechowane przez okres 5 lat od dnia przyjęcia
zgłoszenia.
9. Pozostałe zgłoszenia
1. Zgłaszający może w każdym przypadku dokonać zgłoszenia zewnętrznego bez
uprzedniego dokonania zgłoszenia wewnętrznego, w szczególności gdy:
a. zgłaszający ma uzasadnione podstawy by sądzić, że naruszenie prawa może stanowić
bezpośrednie lub oczywiste zagrożenie dla interesu publicznego, w szczególności istnieje ryzyko
nieodwracalnej szkody, lub
b. dokonanie zgłoszenia wewnętrznego narazi zgłaszającego na działania odwetowe, lub
c. w przypadku dokonania zgłoszenia wewnętrznego istnieje niewielkie prawdopodobieństwo
skutecznego przeciwdziałania naruszeniu prawa przez pracodawcę z uwagi na szczególne
okoliczności sprawy, takie jak możliwość ukrycia lub zniszczenia dowodów lub możliwość
istnienia zmowy między pracodawcą, a sprawcą naruszenia prawa lub udziału pracodawcy w
naruszeniu prawa.
2. Zgłaszający może w każdym przypadku, po uprzednim dokonaniu zgłoszenia wewnętrznego,
dokonać również zgłoszenia do organu publicznego lub organu centralnego (zgłoszenie
zewnętrzne), w szczególności gdy w terminie na przekazanie informacji zwrotnej, określonym w
niniejszej procedurze pracodawca nie podejmie działań następczych lub nie przekaże
zgłaszającemu informacji zwrotnej.
3. Zgłoszenia zewnętrznego można dokonać do:
a. Rzecznika Praw Obywatelskich - który jako organ centralny, przyjmuje zgłoszenia zewnętrzne
o naruszeniach prawa w dziedzinach objętych ustawą, dokonuje ich wstępnej
weryfikacji i przekazuje organom właściwym do podjęcia działań następczych;
b. Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - jako organu publicznego przyjmującego
zgłoszenia w zakresie zasad konkurencji i ochrony konsumentów;
c. innych organów publicznych, przyjmujących zgłoszenia zewnętrzne dotyczące naruszeń w
dziedzinach należących do zakresu działania tych organów.
4. Zgłoszenia zewnętrzne mogą być anonimowe lub umożliwiające identyfikację zgłaszającego.
5. Zgłoszeń zewnętrznych dokonuje się w oparciu o procedurę opracowaną przez organ
przyjmujący zgłoszenie, z uwzględnieniem szczegółowych informacji na temat zasad i
sposobu przyjmowania zgłoszeń zamieszczonych na stronie internetowej tego organu.
6. Niezależnie od zgłoszeń wewnętrznych i zewnętrznych dodatkowym sposobem zgłaszania
naruszeń prawa jest ujawnienie publiczne, które polega na podaniu informacji o naruszeniu
prawa do wiadomości publicznej.
1O. Bezpieczeństwo danych osobowych
1. Administratorem danych zgłaszającego i osób związanych ze zgłoszeniem jest
Dyrektor OKE w Warszawie w zakresie przypisanych uprawnień.
2. Administrator danych zapewnia poufność przetwarzania danych osobowych w zakresie obsługi
zgłoszenia.
3. Administrator danych zapewnia ochronę tożsamości osób, których dane wskazano
w zgłoszeniu.
4. Każde zgłoszenie, wraz z danymi dotyczącymi zgłaszającego i osób związanych ze
zgłoszeniem lub danymi mogącymi umożliwić ich identyfikację, ma charakter poufny i podlega
ochronie na zasadach określonych w wewnętrznie zatwierdzonej w OKE w Warszawie
dokumentacji bezpieczeństwa przetwarzania danych oraz z wykorzystaniem przyjętych środków
organizacyjno-technicznych.
5. Dostęp do informacji wskazanych w karcie zgłoszenia posiada wyłącznie Zespół i Dyrektor
OKE w Warszawie, natomiast dostęp do informacji zamieszczonych w karcie informacyjnej mogą
również posiadać inne upoważnione podmioty udzielające wsparcia merytorycznego.
6. Osoby posiadające dostęp do informacji zawartych w karcie zgłoszenia i karcie
informacyjnej muszą posiadać pisemne upoważnienie do ich przetwarzania wydane przez
Administratora.
7. Zespół oraz inne podmioty powołane do udzielenia wsparcia merytorycznego
zobowiązane są do zachowania w poufności wszelkich informacji, jakie pozyskali w toku
wykonywanych zadań oraz podejmują działania zapewniające ochronę informacji przed
dostępem osób nieupoważnionych oraz przed ich utratą, uszkodzeniem i zniszczeniem. Osoby
te zobowiązane są do podpisania zobowiązania, którego wzór stanowi załącznik nr 4.
8. W przypadku podmiotu udzielającego wsparcia merytorycznego Administrator danych zawiera z
nim umowę powierzenia przetwarzania danych.
9. Miejscem przechowywania dokumentacji jest pomieszczenie nr 307.
1O. Dane osobowe ujęte w zgłoszeniu są przetwarzane przez Administratora danych przez okres 5
lat od dnia przyjęcia zgłoszenia.
11. W ramach prowadzenia działań następczych obowiązuje zasada posługiwania się numerem
sprawy, pod którym zostało zarejestrowane zgłoszenie.
12. Danych sygnalistów oraz osób związanych ze zgłoszeniem nie zamieszcza się w
rozdzielnikach dokumentów związanych z postępowaniem.
13. Dane sygnalisty oraz osób związanych ze zgłoszeniem nie są ujawnianie w żadnym z
dokumentów związanych z działaniem następczym, jak również nie umieszcza się ich
rozdzielnikach tych dokumentów.
14. Spełnienie obowiązku informacyjnego wobec sygnalisty oraz osób związanych ze
zgłoszeniem, spoczywa na Zespole. Celem wypełnienie obowiązku informacyjnego stosuje się
klauzule informacyjne, których wzory stanowią załączniki nr 5 i 6.
15. Udostępnienie zgromadzonej dokumentacji prowadzonych działań następczych organom
publicznym następuje na podstawie przepisów prawa, w związku z prowadzanymi przez nie
czynnościami.
11. Postanowienia końcowe
1. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się odstąpienie od przyjętej procedury, po
pisemnym wyrażeniu zgody przez Dyrektora OKE w Warszawie.
2. W przypadkach nieuregulowanych w niniejszej procedurze, decyzje podejmuje Dyrektor OKE w
Warszawie według swojej właściwości.
1O. Wykaz wprowadzonych zmian
NAZWA DOKUMENTU: |
PROCEDURA ZGŁASZANIA NARUSZEN PRAWA |
Wersja: 1.0 |
|
DATA WPROWADZENIA ZMIAN |
PODMIOT WNIOSKUJĄCY O ZMIANY |
KROTKI OPIS WPROWADZANYCH ZMIAN |
ZATWIERDZIŁ: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie ul. Józefa Bema 87, 01-233 Warszawa, tel. 22 457 03 35, e-mail: info@oke.waw.pl |